Hvad er linkbuilding og hvordan gør du det bedst?

Når man har en hjemmeside eller en blog, er du interesseret i at komme så højt op i Googles søgeresultater som muligt. På den måde bliver din hjemmeside eller blog det første søgeresultat, dine potentielle kunder eller læsere ser.

Det kan du opnå på mange måder, men den klart mest effektive metode er den, der kaldes linkbuilding. I denne artikel vil vi gennemgå, hvad linkbuilding mere specifikt er, samt forskellige linkbuilingstrategier, der kan booste din digitale gennemslagskraft og placere dig i toppen af søgeresultaterne.

Uddybende forklaring om linkbuilding

Linkbuilding er en digital marketingstrategi, der udnytter den måde, Google fungerer på. Når en anden hjemmeside vælger at linke til din hjemmeside eller din blog, ser Google det som et kvalitetsstempel. Derfor bliver din hjemmeside eller blog placeret længere oppe i søgeresultaterne. Det betyder altså, at jo flere hjemmesider der linker til din hjemmeside eller blog, jo bedre stillet er du i Googles søgemekanik. Og jo højere oppe på Googles søgeresultater vil du komme.

Linkbuilding er den vigtigste marketingstrategi indenfor det, der i fagsproget kaldes for Off-page SEO. Det vil sige søgemaskineoptimering, der foregår udenfor din egen hjemmeside eller blog. Søgemaskineoptimering er en digital marketingstrategi, der har til formål at give dig den bedst mulige placering i søgeresultaterne. Den anden form for SEO er såkaldt On-page SEO, hvor søgemaskineoptimeringen finder sted på din hjemmeside eller blog. Der vil der f.eks. blive fokuseret på at tilpasse dine overskrifter eller dine tekster til de søgeord, der er mest populære og relevante for dig og din hjemmeside.

Linkbuilding er altså søgemaskineoptimering, der finder sted udenfor din egen hjemmeside, og hvor det handler om at opbygge en solid række af links til din egen hjemmeside eller blog. På den måde rangerer du højere i Googles søgeresultater.

Det er hovedkonceptet bag linkbuilding, så simpelt er det faktisk. Nu kunne man måske tro, at det så bare gælder om at få så mange som muligt til at linke til dig. Sådan er det ikke helt. Eller rettere, sådan var det engang. Men nu er kriterierne ændret fra Googles side.

Nu skal du ikke bare have så mange links som muligt, men skal derimod benytte dig af links fra hjemmesider, der er særligt relevante eller har særlig ekspertstatus. Google vægter den slags links højere, og det skal du altså opbygge din linkbuildingstrategi ud 

Sørg for, at dit indhold er 10 gange bedre end dine konkurrenters

Før du kan forvente, at nogen vil linke aktivt til dig, skal du også sørge for, at dit indhold er af allerhøjeste kvalitet. Og med det menes der, at du altid skal lave content, der tilfredsstiller dine brugere, så de har lyst til at vende tilbage.

Det betyder selvfølgelig ikke, at du bare skal producere en masse indhold. Hvad der er vigtigt er, at du er bedre end dine konkurrenter, og derfor vil det være en god ide med indhold, der er kort og giver dine brugere præcis det, de vil have. Og også gerne lidt mere.

Du kan gøre dig selv den store tjeneste at lave nogle søgeordsanalyser, hvor du simpelthen tjekker, hvad dine konkurrenter gør. Søg på de ord, du gerne selv vil ranke højt på, og find ud af, hvad andre gør, og find så ud af, hvordan du kan gøre det endnu bedre.

Når du har indhold på din hjemmeside, der er af høj kvalitet, vil linkcreators også være villige til at linke til dig. Du skal derfor starte ud med dig selv og finde ud af, hvordan du kan forbedre dit eget indhold.

Husk på, at Google også er interesseret i at give dets brugere den bedste oplevelse, hvor de finder lige præcis den oplysning eller den service, de skal bruge. Godt indhold, der giver brugerne lige præcis det, de er ude efter, gør også, at du lynhurtigt kommer op i toppen af Googles søgeresultater.

Nu har vi gennemgået, hvad linkbuilding er, og vi har givet en god indsigt i, hvad du skal være opmærksom på, når det kommer til linkbuilding, på et mere overordnet plan. Her til slut vil vi gerne give dig en gennemgang af en række meget effektive linkbuildingstrategier, der helt sikkert vil placere dig i toppen af Googles søgeresultater.

Udgiv indhold på andres blogs

Vi har allerede været inde på denne strategi, men det er, fordi den virkelig virker. Blogs er et af de største og vigtigste former for internetmedie, hvor nogle af de rigtig store bloggere har mange tusinde læsere og følgere på sociale medier.

Det vil være dumt ikke at udnytte det enorme potentiale, der findes i blogs, for det er en stensikker måde at få links til din hjemmeside ud til så mange mennesker som overhovedet muligt. Hvis en blogger samtidig har mange følgere på f.eks. Instagram, vil det være en oplagt mulighed for dig til at få spredt opmærksomhed om dig, din hjemmeside og det produkt eller den service, du tilbyder.

Det er selvfølgelig ikke alle bloggere, der er interesserede i at lave linkbuilding, specielt ikke hvis linkbuildingteksten bliver for reklameagtigt. Mange bloggere vil kun markedsføre hjemmesider, services eller produkter, som de føler, at de kan stå inde for. Husk på, at de også skal opretholde et brand. Til gengæld betyder det, at du virkelig skal overbevise bloggerne om, at din hjemmeside er værd at linke til. Hvis det lykkes dig, vil du have en rigtig god linkcreator, der virkelig kan sende din hjemmeside til toppen af Googles søgeresultater.

Udgiv i pressen, eller brug advertorials

Denne strategi hænger nøje sammen med den forrige, idet det også her handler om at bruge veletablerede og velbesøgte hjemmesider som platforme, hvor dine links kan nå ud til mange mennesker.

At gøre brug af pressen er en rigtig god strategi, for de etablerede aviser eller onlinemedier vægter tungt hos Google. Hvis et nyhedsmedie linker til din hjemmeside, betyder det for Google, at din hjemmeside er af høj kvalitet. Derfor får du meget mere værdi for Google. Du vil derfor hurtigt ende i toppen af søgeresultaterne.

Vælger du at bruge pressen, er det en god ide at skrive din artikel selv, så du ikke er til besvær for de journalister, der arbejder for avisen eller onlinemediet. Du skal selvfølgelig skrive din artikel, så den er af samme kvalitet som avisens andre artikler, og det kan selvfølgelig være en udfordring. Du skal ikke skrive artiklen som en reklame, men forsøg at inkorporere din hjemmeside på en naturlig og saglig måde, der virker journalistisk troværdigt.

Denne strategi er rigtig anvendelig, hvis dit firma har en eller anden nyhed, der rent faktisk har en reel nyhedsværdi for almindelige læsere.

Du kan også vælge at bruge såkaldte advertorials, der er reklame forklædt som journalistik. Denne linkbuildingstrategi er rigtig effektiv, men er også ret dyr. Du skal nemlig betale dig fra det. Du kontakter redaktionen for den avis eller onlinemedie, du gerne vil benytte dig af, og spørger, hvorvidt det er muligt at få en journalist til at skrive en reklametekst. Professionelle journalister vil som regel gerne have en god betaling for den slags services.

Nu har vi gennemgået en række rigtig effektive og ofte brugte linkbuildingstrategier. Der er selvfølgelig rigtig mange andre strategier derude, men disse er meget ofte brugt og oplever generelt god succes.

Opsummering

I denne artikel har vi forsøgt at gennemgå, hvad linkbuilding er, hvad du skal være opmærksom på, samt hvilke linkbuildingstrategier der findes derude.

Linkbuilding er en rigtig effektiv digital marketingstrategi, der er et must for enhver, der gerne vil op i toppen på Googles søgeresultater. Helt grundlæggende er det en strategi, der udnytter den måde, hvorpå Googles søgemaskine fungerer. Jo flere relevante hjemmeside der linker til din hjemmeside, jo mere værdifuld vil din hjemmeside fremstå for Google. Derfor placerer Google dig højere og højere på listen over søgeresultater.

Det gælder derfor om at finde gode og relevante hjemmesider eller blogs, hvor du kan få en tekst med links udgivet. Linkbuildingtekster skal fungere som den kontekst, der skal få læserne til at klikke på dit link og besøge din hjemmeside. De skal derfor være velskrevne og ikke for åbenlyse som reklame.

Linkbuilding er en ekstrem vigtig disciplin indenfor moderne marketing, og det er en ekstrem svær disciplin at mestre. I denne artikel har vi forsøgt at afmystificere linkbuilding og gøre strategien mere overskuelig for dig. Når først man har knækket koden, er det et uvurderligt redskab i din marketingstrategi. Rigtig god fornøjelse.

Om forfatteren

Lennart skriver artikler inden for SEO og Linkbuilding her på siden.